Działania marketingowe podejmowane przez kluby siatkarskie w Polsce - badanie


Marketing bezpośrednio wpływa na pozyskiwanie sponsora. Sam rozwój sponsoringu sportowego przebiega niezwykle dynamicznie na polskim rynku i szybko zyskuje status pełnoprawnego instrumentu promocji firm i przedsiębiorstw przyciągając coraz większe sumy pieniędzy zarówno dla klubów sportowych, lig jak i indywidualnych sportowców.

Jakie zatem działania marketingowe podejmowane są w klubach polskiej siatkówki zarówno męskiej jak i żeńskiej? Dzięki badaniom przeprowadzonym w 2019 roku możemy dowiedzieć się jak kluby PlusLigi i Ligi Siatkówki Kobiet pracują na co dzień prowadząc działania marketingowe. W ankiecie udział wzięło 7 klubów żeńskich i 9 klubów męskich.

Działania marketingowe przekładają się na frekwencję na trybunach, rozpoznawalność marki klubu, oraz na zasięgi w mediach zarówno tradycyjnych jak i tych społecznościowych. Wiele z klubów prowadzi standardowe działania PR i marketingowe. Są jednak takie kluby, które wyróżniają się na rynku i wprowadzają do swojej oferty nietypowe działania. Wszystko co ostatecznie klub zrobi przekłada się na pieniądze i na budżet, który w zależności od układu zbudowany jest z pieniędzy samorządowych, sponsorskich oraz dochodów własnych klubu z dnia meczowego.

Analizie poddane zostały działania klubów w zakresie marketingu i PR. Głównym kanałem komunikacji i prowadzenia działań marketingowych są kanały internetowe – strona www klubu, Fan page na Facebook, Instagramie oraz w ogóle media społecznościowe. Wszystkie badane kluby prowadziły również działania skierowane na współpracę z mediami – wywiady w radio i TV, prasie oraz portalach internetowych. Duże znaczenie dla klubów siatkówki PlusLigi oraz Ligi Siatkówki Kobiet miały wizerunkowe spotkania w szkołach oraz organizacja eventów z zawodnikami. Każdy z klubów produkował również gadżety. Tylko 93,8% klubów wspiera swoje kluby kibica, co powinno być codzienną praktyką dla każdego klubu.

87% polskich klubów siatkówki publikuje płatne reklamy w prasie oraz telewizji. Materiały filmowe w 81,3% klubów najwyższych lig siatkówki publikowane są na kanale YouTube. Podobnie sytuacja wygląda z zakupem zewnętrznych powierzchni reklamowych (outdoor). Zdecydowanie mniej klubów bo tylko 62,5% posiada miejsca na billboardy sponsorskie na swoich halach sportowych, a mniej niż połowa stosuje ogłoszenia prasowe.

Gazeta klubowa, aplikacja mobilna oraz inne działania zajęły ostatnie miejsce w rankingu działań marketingowych podejmowanych przez polskie kluby siatkarskie. Ich procent oscylował na poziomie około 16%. Żaden badany klub nie zajmował się prowadzeniem swojego bloga.



Komentarze