Marketing bezpośrednio wpływa na pozyskiwanie sponsora. Sam
rozwój sponsoringu sportowego przebiega niezwykle dynamicznie na polskim rynku
i szybko zyskuje status pełnoprawnego instrumentu promocji firm i
przedsiębiorstw przyciągając coraz większe sumy pieniędzy zarówno dla klubów
sportowych, lig jak i indywidualnych sportowców.
Jakie zatem działania marketingowe podejmowane są w klubach
polskiej siatkówki zarówno męskiej jak i żeńskiej? Dzięki badaniom
przeprowadzonym w 2019 roku możemy dowiedzieć się jak kluby PlusLigi i Ligi
Siatkówki Kobiet pracują na co dzień prowadząc działania marketingowe. W
ankiecie udział wzięło 7 klubów żeńskich i 9 klubów męskich.
Działania marketingowe przekładają się na frekwencję na
trybunach, rozpoznawalność marki klubu, oraz na zasięgi w mediach zarówno
tradycyjnych jak i tych społecznościowych. Wiele z klubów prowadzi standardowe
działania PR i marketingowe. Są jednak takie kluby, które wyróżniają się na
rynku i wprowadzają do swojej oferty nietypowe działania. Wszystko co
ostatecznie klub zrobi przekłada się na pieniądze i na budżet, który w
zależności od układu zbudowany jest z pieniędzy samorządowych, sponsorskich
oraz dochodów własnych klubu z dnia meczowego.
Analizie poddane zostały działania klubów w zakresie
marketingu i PR. Głównym kanałem komunikacji i prowadzenia działań
marketingowych są kanały internetowe – strona www klubu, Fan page na Facebook,
Instagramie oraz w ogóle media społecznościowe. Wszystkie badane kluby
prowadziły również działania skierowane na współpracę z mediami – wywiady w
radio i TV, prasie oraz portalach internetowych. Duże znaczenie dla klubów
siatkówki PlusLigi oraz Ligi Siatkówki Kobiet miały wizerunkowe spotkania w
szkołach oraz organizacja eventów z zawodnikami. Każdy z klubów produkował
również gadżety. Tylko 93,8% klubów wspiera swoje kluby kibica, co powinno być
codzienną praktyką dla każdego klubu.
87% polskich klubów siatkówki publikuje płatne reklamy w
prasie oraz telewizji. Materiały filmowe w 81,3% klubów najwyższych lig
siatkówki publikowane są na kanale YouTube. Podobnie sytuacja wygląda z zakupem
zewnętrznych powierzchni reklamowych (outdoor). Zdecydowanie mniej klubów bo
tylko 62,5% posiada miejsca na billboardy sponsorskie na swoich halach
sportowych, a mniej niż połowa stosuje ogłoszenia prasowe.
Gazeta klubowa, aplikacja mobilna oraz inne działania zajęły
ostatnie miejsce w rankingu działań marketingowych podejmowanych przez polskie
kluby siatkarskie. Ich procent oscylował na poziomie około 16%. Żaden badany
klub nie zajmował się prowadzeniem swojego bloga.
Komentarze
Prześlij komentarz