Finansowanie piłki ręcznej w Polsce – PGNiG Superliga


Potencjał polskiej piłki ręcznej jest ogromny jak twierdzi Marek Janicki Prezes PGNiG Superligi – „Jeżeli chodzi o popularność, to jest to ścisły TOP najpopularniejszych dyscyplin sportowych w Polsce. Pokazują to wskaźniki oglądalności kiedy Polska reprezentacja osiągała sukcesy światowe. Oglądalność meczów potrafiła sięgać rzędu ponad 10 milionów telewidzów na Mistrzostwach Świata”. Mecze PGNiG Superligi i PGNiG Superligi Kobiet są w czołówce najchętniej oglądanych lig sportowych w Polsce. Nie ma co ukrywać, że jeśli chodzi o finansowanie tej dyscypliny to współpraca z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem wychodzi szczypiornistom tylko na dobre, a sponsor może pochwalić się ogromnymi korzyściami marketingowymi.

Czy sporty gier zespołowych w Polsce są dofinansowane na wystarczającym poziomie?

- W Polsce? Wszystkie są niedofinansowane. Polski sport opiera się w dużej mierze na promocji poprzez sport spółek z udziałem skarbu państwa i chwała im za to. Natomiast z niezrozumiałych przeze mnie powodów, kapitał zagraniczny niewiele inwestuje w promocję poprzez polski sponsoring sportowy. Mam wrażenie, że wiele takich podmiotów zupełnie nie umie korzystać z tego narzędzia. Porównując % wydatków na sponsoring w Polsce do wartości całego rynku reklamowego, jesteśmy zdecydowanie poniżej wydatków w innych krajach europejskich. U nas jest to ok 10%, dużo mniej niż gdzie indziej. Finalnie, brak tych środków jest między innymi powodem, dla którego odstajemy od niektórych klubów w innych częściach Europy – twierdzi Marek Janicki.

Co powinno być dofinansowane w piłce ręcznej?

Uważam, że kluczowe jest szkolenie młodzieży. Na nie powinno przeznaczyć się większe środki.  Samo proste dofinansowanie jednak nie wystarczy. Powinno być dofinansowane szkolenia młodzieży w oparciu o najlepsze możliwe wzorce w każdej dyscyplinie.

Jaka jest rola sponsorów w sporcie zawodowym?

Nie byłoby sportu zawodowego bez sponsorów. Spojrzał bym na to z dwóch perspektyw. Z punktu widzenia ligi zawodowej, to jesteśmy podmiotem komercyjnym. Spółką, która prowadzi normalną działalność gospodarczą budującą atrakcyjny produkt do promocji sponsorów poprzez sport. Środki od sponsorów trafiają do klubów i są przeznaczane na podnoszenie poziomu sportowego – szkolenie młodzieży, zatrudnianie profesjonalnych zawodników, którzy budują zainteresowanie rozgrywkami. By sport mógł się rozwijać, a wręcz w ogóle funkcjonować, niezbędne jest wsparcie finansowe ze strony sponsorów. Z drugiej strony – umiejętnie prowadzony program sponsoringowy to machina napędowa dla sponsora. Normalny kanał komunikacji marketingowej – taki jak reklama.  rozlicza się, są podatki, są opłaty. Na to trzeba mieć pieniądze, a te pieniądze to są pieniądze sponsorów. No więc fundamentem polskiego sportu zawodowego są sponsorzy.

Co może nie sprzyjać sponsoringowi w piłce ręcznej?

Przez ostatnie lata z pewnością niesprzyjające były zasięgi, oglądalność meczów.  Ligowa piłka ręczna „zamknęła się” na trzy lata w kanałach płatnych, które miały niewielki zasięg. Przez to Polacy, również sponsorzy, trochę o niej zapomnieli. Przy spadającej rozpoznawalności i słabej grze reprezentacji – bo taki był okres – to był główny czynnik. Ona nie trafiała do szerszego grona odbiorców, w związku z tym sponsor nie widział żadnego celu w tym, żeby wspierać tę dyscyplinę bo nie dawała ona mu szerszej możliwości promocji. Na szczęście już to zostało zmienione. Oglądalność każdego meczu ligowego wzrosła w zeszłym sezonie o blisko 1200%.

Jakie są możliwości samodzielnego pozyskania sponsorów przez kluby Superligi?

Najczęściej kluby pozyskują polski lokalny biznes. Głównie mały i średni, chociaż kilka klubów współpracuje z dużymi organizacjami. Przedstawiciele tego lokalnego biznesy są chętni, by na gruncie lokalności, przywiązania do miasta i regionu, wspierać kluby. Wykorzystują to też do promocji swoich produktów. Ale często są to mniejsze środki, uniemożliwiające szerszą promocję sponsorom, a klubowi wskoczenie na wyższy poziom sportowy. Na pewno nie jest możliwe znaczne podniesienie obu parametrów bez większych pieniędzy.



Komentarze